آخرین اخبار
کد مطلب: 80072
ايران و ?+? در وين ? بر سر چه به توافق رسيدند + جزييات
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1251

 

 
 

به گزارش  سلام لردگان به نقل از خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، تيم مذاکره کننده جمهوري اسلامي ايران به منظور شرکت در ششمين دور مذاکرات ايران و گروه 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌اي 11 تير ماه به وين سفر کرد و بيش از دو هفته به رايزني با گروه 1+5 پرداخت و پس از آنکه روشن شد رسيدن به توافق نهايي تا موعد مقرر (20 جولاي ) 29 تير مقدور نيست، جمهوري اسلامي ايران و کشورهاي 1+5 تصميم به تمديد دوره گام اول برنامه اقدام مشترک ژنو گرفتند و پس از رايزني‌هاي فشرده‌اي که از روز پنجشنبه 26 تيرماه در خصوص تمديد مذاکرات با رايزني ظريف و اشتون آغاز شد و در ادامه به رايزني‌هاي دوجانبه با آمريکايي‌ها منجر شد، بالاخره در ساعت 30 دقيقه بامداد روز شنبه  28 تير ماه در شهر وين در خصوص تمديد توافقنامه ژنو براي چهار ماه به توافق دست يافتند.

سيد عباس عراقچي معاون وزير خارجه ايران و عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي پس از اعلام رسمي تمديد 4 ماهه مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 درباره راه‌حل جامع در جمع خبرنگاران عنوان کرد: حدود 18 روز در وين کار فشرده‌اي داشتيم و هدف اين بود تا 20 ژولاي (يکشنبه) به توافق نهايي دست يابيم، ولي اختلافات عميقي در خصوص مسائل مختلف موضوع مذاکره وجود دارد.در بعضي از موضوعات پيشرفت داشتيم و در برخي از موضوعات پيشرفتي نداشتيم.

عراقچي با اشاره به نگارش متن توافقنامه در اين دوره گفت: پيشرفت خوبي از لحاظ متن داشتيم ولي از لحاظ محتوا کماکان اختلافات باقي است. همانطور که قبلا گفته شده بود 60 الي 65 درصد متن آماده شده ولي 35 درصد باقيمانده شامل مسائل کليدي مي‌شود که از نظر محتوايي بيش از 80 درصد متن را تشکيل مي‌دهد.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي ادامه داد: با توجه به اينکه در مذاکرات قادر نشديم اختلافات را برطرف و مواضعي که داشتيم هنوز با مواضع آنها فاصله زيادي دارد. راه‌حل هايي که ارائه شد نتوانست اين فاصله را پر کند اما همه از اينکه فضاي مذاکرات، فضاي سازنده‌اي هست و از اينکه اراده جدي در همه طرف‌ها براي رسيدن به راه‌حل هست به اين نتيجه رسيدند که مذاکرات بايد ادامه يابد.

وي خاطرنشان کرد: ما نتوانستيم به ضرب الاجل 29 تير ماه برسيم و توافق را نهايي کنيم، ولي همه اتفاق نظر داشتند که در شرايط و فضاي فعلي بايد مذاکره ادامه يابد و براي ادامه مذاکره البته منعي نداشتيم و 29 تير آخر مهلت مذاکراتي ما نبوده است. آنچه در توافقنامه ژنو به عنوان مهلت مذاکرات تعيين شده يک سال از زمان تصويب توافقنامه ژنو است (24 نوامبر 2014) و به طور طبيعي مهلت مذاکره داريم. اگر گام اول تمديد نمي‌شد، تحريم‌ها بايد به سر جاي خود برمي‌گشت و ايران ملزم به رعايت تعهدات خود نبود و مي‌توانست برنامه خود را شروع کند.در سه روز آخر وقتي به اين جمع بندي رسيديم که رسيدن به توافق تا 20 ژولاي عملي نيست، بحث‌ها را به سمت تمديد گام اول برديم.

وي اضافه کرد: تصميم گرفته شد تمديد گام اول به مدت چهار ماه تا 24 نوامبر باشد و گام اول توافق ژنو براي چهار ماه ديگر تمديد شد. بدين معنا که همه تعهداتي که طرفين در توافق ژنو قبول کرده بودند به مدت چهار ماه ادامه مي‌يابد و همه تحريم‌هايي که بر اثر توافق ژنو تعليق شده بود طي چهار ماه آينده کماکان تعليق خواهد بود و همه اقداماتي که ما تعهد کرده بوديم انجام ندهيم در چهار ماه آينده به همان ترتيب خواهد بود.

به گزارش فارس و آنگونه که عراقچي عنوان کرده بود مذاکرات فشرده‌اي در خصوص شرايط و چگونگي اين تمديد صورت گرفت و نهايتاً يک سند توضيحي يک صفحه‌اي به صورت غير رسمي (non-paper) آماده شد که طي آن طرفين نحوه تمديد دوره گام اول توافق ژنو را بيان کرده‌اند.

علاوه بر اين دولت آمريکا متعهد شده است با همان شرايط و ضوابط تفاهم ژنو که در واقع آزادسازي مبلغ 4.2 ميليارد دلار را در مقابل رقيق سازي و اکسيدسازي مواد 20 درصد مقرر ساخته بود، اين بار مبلغ 2 ميليارد و 800 ميليون دلار از دارايي‌هاي مسدود شده جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور را ظرف اين چهار ماه آزاد کند.

معاون وزير خارجه ايران در اين باره گفته بود: مذاکرات فشرده‌ و بحث‌هاي عميقي در اين زمينه صورت گرفت و نهايتا مقرر شد آن مبلغ پرداخت شود و قرار شد در 4 ماه آينده 2 ميليارد و 800 ميليون دلار، در 6 قسط به حساب بانک مرکزي واريز شود؛ 4 قسط 500 ميليون دلاري و دو قسط 400 ميليون دلاري.

خبرنگار فارس مطلع شد که اين مبلغ در شش قسط 500 ميليون دلاري و دو قسط 400 ميليون دلاري، در فواصل زماني تقريباً هر سه هفته يک بار به شرح زير پرداخت خواهد شد:

* قسط اول : 500 ميليون دلار در روز 10 مرداد 1393 (اول اوت 2014)

* قسط دوم: 500 ميليون دلار در روز 3 شهريور 1393 (25 اوت 2014)

* قسط سوم: 400 ميليون دلار در روز 26 شهريور 1393 (17 سپتامبر 2014)

* قسط چهارم 500 ميليون دلار در روز 18 مهر 1393 (10 اکتبر 2014)

* قسط پنجم : 500 ميليون دلار در روز 12 آبان 1393 (3 نوامبر 2014)

* قسط ششم : 400 ميليون دلار در روز 2 آذر 1393 (23 نوامبر 2014)

براساس اين گزارش، در اين سند Non- Paper مقرر شده است که دو طرف به اجراي مؤثر و به موقع اقدامات مندرج در برنامه اقدام مشترک همچنان ادامه دهند.

آنگونه که خبرنگار فارس مطلع شده، آمريکا در اين سند توضيحي پذيرفته است که پرداخت به موقع اين مبالغ را به نحوي ممکن کند که از بروز اشکالات و تأخيراتي که در شش ماهه گذشته رخ داده بود خودداري شود.

علاوه بر اين کشورهاي اروپايي و آمريکا پذيرفتند که در اجراي مؤثرتر لغو تحريم‌هاي بيمه، شرايطي را در نظر بگيرند که با توجه به کوتاه بودن تمديد چهار ماهه تفاهم ژنو، چنانچه خسارتي در طول دوره چهار ماهه رخ دهد، پرداخت مربوطه بعد از چهار ماه نيز بتواند صورت گيرد. اين تـعهد جديـد از سوي آمريکا اطمينان خاطر بيشتري براي شرکت‌هاي بيمه‌گذار، به خصوص براي بيمه حمل و نقل دريايي از جمله بيمه نفتکش‌ها براي حمل نفت ايران، ايجاد خواهد کرد و برخي از ترديدهاي آنها را پوشش خواهد داد.

براساس اين سند توضيحي، جمهوري اسلامي ايران نيز اعلام کرده است که برنامه از پيش طراحي شده خود را براي تهيه سوخت راکتور تحقيقاتي تهران ادامه خواهد داد و به طور مشخص 25 کيلو از اکسيد 20 درصد خود را به صفحه‌هاي سوخت براي مصرف راکتور تحقيقاتي تهران تبديل خواهد کرد.

ايران همچنين براساس برنامه طراحي شده خود، مواد غني شده زير 2 درصد خود را، که اضافات ناشي از فرآيندهاي ناقص قبلي مي‌باشد، به هگزافلورايد اورانيوم طبيعي برخواهد گرداند تا آماده غني سازي مجدد شوند.

براساس اين سند توضيحي يک صفحه‌اي غير رسمي (non-paper) دو ابهام مشخص در اجراي توافق ژنو که نسبت به نحوه دسترسي آژانس به کارگاه‌هاي ساخت قطعات و نيز توليد سانتريفيوژهاي جديد بود نيز در اين سند توضيحي، به گونه‌اي که هيچ تعهدي فراتر از توافق ژنو براي جمهوري اسلامي ايجاد نکند، مرتفع شده است.

لازم به ذکر است روز يکشنبه 29 تير ماه شش ماه اول گام نخست‌ توافقنامه ژنو پايان يافت و در همان روز آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با صدور گزارشي تأييد کرد که ايران تمامي تعهدات خود براساس توافق ژنو را انجام داده است.

مرضيه افخم سخنگوي وزارت امور خارجه نيز امروز (چهارشنبه) در نشست هفتگي با خبرنگاران از پرداخت هشتمين قسط مربوط به توافقنامه ژنو خبر داد.

آنگونه که ايران و 1+5 در وين 6 توافق کردند قرار شد تا دو سه هفته در پايتخت‌ها به بررسي پيشنهادات مطرح شده بپردازند و به گفته افخم در طي چهار ماه آينده پيش‌بيني‌ها اينگونه است که در سطح رؤساي گروه‌هاي مذاکره کننده، کارشناسان و معاونان ديدارهايي انجام شود که برنامه نهايي زمان و مکان آن هنوز مشخص و نهايي نشده البته اوايل سپتامبر اولين دور از مذاکرات پيش‌بيني شده است.

سخنگوي وزارت خارجه عنوان کرد: ااولين ديدارها در سطح گروه‌هاي کارشناسي خواهد بود، حتي شايد زودتر از اوايل سپتامبر اين رايزني‌ها انجام شود. طرفين توافق کردند که حدود دو تا سه هفته وقفه ايجاد شود و شروع مجدد کار نيازمند تماس‌هايي است که در جدول کاري آقاي عراقچي و خانم اشميت وجود دارد و جزئيات بيشتر از اينکه در چه سطحي و چه زمان و محلي اين گفت‌وگوها برگزار شود، اعلام خواهد شد.

وزراي خارجه ايران و گروه 1+5 به همراه کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در تاريخ سوم آذر ماه 1392 بعد از سه دور مذاکره در شهر ژنو درباره برنامه هسته‌اي ايران به توافقي تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست يافتند که اين توافقنامه در سي ام دي ماه 1392 وارد مرحله اجرا شد و از بعد از آن بود که ايران و 1+5 شش بار در شهر وين درباره راه‌حل جامع هسته‌اي به گفت‌وگو نشستند که آخرين دور آن (وين 6) 30 دقيقه بامداد روز شنبه پايان يافت و در وين 5 کار نگارش متن پيش نويس توافقنامه جامع آغاز و در وين شش 60 تا 65 درصد از متن که هشت تا 9 صفحه است و ضمايم آن بيش از متن است، به نگارش درآمد ولي کماکان اختلافات عمده در خصوص ميزان غني سازي، تحريم‌ها، راکتور آب سنگين اراک و بازه زماني وجود دارد.

انتهاي پيام/

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس